woensdag 1 februari 2012

Dr Air Is back: Q&A laser 3.14 by Haro Kraak 2012


Dr Air Is back 
Q&A laser 3.14 by Haro Kraak 2012

Wat voor soort tagger is Dr Air:
Dr Air behoort tot de eerste lichting schrijvers uit het begin van de jaren 80. Er waren er destijds teveel om op te noemen maar de grote namen in die periode waren: Dr Smurry, Ego, Tarantula, Collodi, Dragon, Walking Joint, Harakiri, Ik, Empty en Royal.

Hoe zou je zijn stijl en visie omschrijven?
Hij wordt gekenmerkt door zijn logoachtige stijl. Heel veel schrijvers herkende je niet alleen aan hun naam, maar ook aan hun schrijfstijl. Het duurde ook een tijdje voor ik doorhad dat er Dr Air stond. Ik zag overal zijn logoachtige tag maar kon het niet ontcijferen totdat iemand me vertelde dat er Dr Air stond.

Wat heeft hij voor jou betekend?:
Heel veel. Net zoals veel van die eerste schrijvers was hij iemand die ik als kind al overal zag staan en iemand die mij inspireerde om zelf mijn naam te gaan zetten. Maar het was een bonte mix van invloeden in die periode. De tags van de schrijvers die ik overal zag staan, het opkomen van rapmuziek (die destijds in de kinderschoenen stond en voornamelijk door radiopiraten gedraaid werd), de coole “electric vibe” die in de stad heerste en natuurlijk het feit dat ik erg jong was en snel inhaakte op deze ontwikkelingen.

Op welke manier heeft hij je geïnspireerd?:
De Laser 3.14 tag is gebaseerd op de logoachtige manier van schrijven uit die periode.
Het is een regelrechte hommage aan de vroege schrijvers als Dr Air, Dr Smurry, Ego etc.

Sinds kort is Dr Air weer terug. Heeft hij "ondergedoken" gezeten:
Ik heb geen idee. Dat zou je echt aan hem moeten vragen. Net als veel schrijvers uit die tijd is hij gewoon verder gegaan met zijn leven denk ik. Sporadisch zag je wel eens een tag van hem opduiken maar op een gegeven moment niet meer.

Na die eerste periode ontstond de hiphopgraffiti en die werd groot. Maar ik weet echt niet of dat de reden is dat hij toen minder is gaan schrijven.

Wat zou hem ertoe drijven om weer opnieuw de straat op te gaan en zijn tags te
zetten?:
Het schrijven zit je nou eenmaal in het bloed, wat mensen ook zeggen. Het is een vorm van expressie. Ik heb wel meer schrijvers gezien die jaren niks van zich lieten horen, dan opeens een spuitbus aanraken en meteen weer aan het graffen slaan.

Kun je ook wat vertellen over de spanning tussen kunst en vernieling?:
Ik weet niet of Dr Air zichzelf als kunstenaar ziet dus ik ga ook niet voor hem spreken.
Wat voor de een vernieling is, is voor de ander kunst. Kunst hoeft in mijn ogen niet alleen veilig te zijn. Vaak zijn de kunstenaars die buiten dat stramien werken en wel hun handen vuil durven te maken interessanter.

Overigens kun je zien dat er ook in de graffitiscene een tweedeling is tussen graffers die hardcore taggen onder het motto “destroy all lines” en graffitikunstenaars die het echt als kunstvorm benaderen. Voor beide valt natuurlijk wat te zeggen.

Jij zet je teksten (volgens mij) alleen op tijdelijke bouwputten, stellages, schotten en planken. Hij schroomt niet om een garagedeur of de muur van een school te bekladden. Vind jij dat moreel bezwaarlijk?:
 Ik ben niet zo bezig met wat moreel bezwaarlijk is en wat niet en ik zou dat al helemaal niet aan iemand opdringen. Dat laat ik aan de politiek correcte types over die van (zelf)censuur houden. Types waar het politieke landschap en de stad momenteel door overspoeld worden, en ook verstopt en vervuild door raken.

Dr Air doet zijn ding en ik doe mijn ding. Ik ben al blij dat er weer een echte schrijver op straat te zien is. Showschrijvers hebben we al genoeg.

Het gekke is dat de stad er vroeger niet zo af uit zag (Playmobile city achtig), onder de graffiti zat, maar damn wat zat er een goede sfeer in. Mensen leken, in mijn belevenis, aardiger en stonden meer open voor elkaar.

Nu is de stad zogenaamd schoon en aangeharkt, maar de openheid van vroeger is ver te zoeken. Wantrouwen jegens elkaar is allesbepalend, er wordt vooral langs elkaar heen geleefd en de sfeer is erg grimmig.

Dus is de stad erop vooruit gegaan? Niet echt. De sfeer is eerder totaal vergald door al het politiek correct gemoraalridder dan verbeterd.

Repressie blijkt maar weer eens de ‘killer of society’ te zijn.

Dus naar mijn mening is graffiti momenteel echt een van de minst grote problemen waar deze stad mee kampt.

Ken je Dr Air persoonlijk?:
Persoonlijk? Nee.



Snippets of this interview has been used for the piece in NAPNieuws

Geen opmerkingen: